Sydney

Sydney – ett tag sedan nu men tänkte ändå skriva en rad om min weekend i denna otroliga stad. Jag och Filippa började vår resa tidigt en torsdag morgon. Hade varit ut kvällen innan vilket innebar ynka två timmars sömn innan jag med ett ryck vaknade och kom på att jag glömt mitt pass hemma. Skulle åka till flygplatsen strax efter fem och kände hur paniken spred sig inombords. Väckte Filippa som ringde flygbolaget. Något pass skulle jag inte behöva, ett vanligt id var tillräckligt, och jag kunde lugnt andas ut. Cirka fem timmar senare, efter ett något försenat flyg, befann vi oss i Sydney. Hade bokat rum på ett hostel mitt i chinatown därav massor av asiater, konstiga skrifter, språk och mat. Som att befinna sig någon annanstans och inte i Australien. Gick man några kvarter ändrades dock allting och man omringades istället av stora gallerior, affärer, vackra byggnader och parker. De första två dagarna ägnade vi helt åt att vara riktigt turistiga. Första kvällen åt vi känguru och morgonen därpå gick vi runt i staden, kikade på Operahuset och gick Harbour Bridge.  Dag tre ägnades helt åt shopping och dag fyra och fem var det strand, surf och sol som gällde. Åkte både till Bondi och Manly beach. Kvällarna gick till att träffa bekanta, äta god mat, dricka vin, drinkar och goon, besöka gayklubbar och se crabrace på Scubar. Sista morgonen, tisdag, åt vi en sista frukost på Starbucks innan det var dags att bege oss åt olika håll. Jag tog flyget tillbaka till Brisbane och för Filippa väntade Sverige och sköna Åre. Tack för en trevlig resa vännen!


Jag och Filippa, Operahuset i bakgrunden

Vin, middag och sjukaste utsikten!
Harbouir Bridge, Operahuset, staden ....  


Söderhamn/Söderhamn, Anton och jag


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0